مودرن سكول أحمد عصمت من المدارس التى تعتمد على الفلوس أولا وأخير .. ثم زحمة المنهج ... والاعتماد على الأهل في البيت ومزاكرة البيت .. وليس على اداء المدرسين .. يديك الكلمتين في الفصل وكمل في البيت .. يعني لازم تكون كل يوم مزاكر في البيت في المجمل عاوزلك 6 ساعات بدون مبالغة في البيت ... عاوزين العيل وعمره ثلاث سنين نابغة

ومتعلم من قبل مايدخل .. (امال اصلا احنا مدخلينه مدارس يعمل ايه .. !! ) .. خلي بالك بنتكلم عن كيجيهات يعني .. مش بنقلك مثلا صف أول او ثاني .. لأأ دا من كي جي .. يعني مدرسة من بدري خالص الى المفروض تكون مرحلة ترفيه للأطفال ومن خلالها بندخل العلم والتعليم وتمرين اليد للكتابة ..؟؟ !!


يعني مثلا ابنك عمره 3 سنوات مطلوب منه قبل ماتروح المدرسة عارف الألوان انجليز وعربي والارقام انجليزي وعربي .. وتغني كمان .. وتكتب وتلون .. وتعرف كل الحيوانات .. واسئلة غبية الاسد حلو ولا وحش وينفع يعيش معنا في البيت ، الطيارة بتطير فين ، والقمر .. الطبيعي عند العيل مفيش حاجة وحشة الا الى بيسرخ ليه ..!!




على اي حالة ... عندك من اول يوم في الدراسة باعتلك ورقة فلوس الجروب ياحلو ..!! يقلك اصل ابنك ضعيف في ا لعربي ... هوا اصلا بيعرف يتكلم لمن يدخل في جروب عربي ..!! وتروح تسأل عليه يقلك دا مايعرفش يمسك القلم .. ثاني مرة احنا باعتيه المدرسة يعمل ايه ..؟؟!! هيقلك ابقى علميه ياماما ازي يمسك القلم .. ؟!!!



طبعا الجروب مالهاش اي قيمة سوى مص دمكم ... ولا تعليم ولا يحزنون .. والعيال لابتنزل العاب ولا اي حاجة .. يقلك اصل احنا بنخاف على العيال ,,..!!!

الصفوف زحمة جدا والمدرسات صوتهم وسريخهم وتأنيبهم للعيال منتشر اوي .. والغرف صغيرة وكتمة ... وتدخل في كراريس وزي مدرسي صيفي وشتوي ، وامتحانات وملازم .. 5 جنية في 2 في 3 في 10 في 12 في اااالخ



ضف الى ذلك الادارة سيئة جدا جدا فووووووق ماتتخيلو ولا المديرة الجديدة الى في احمد عصمت .. قمة قلة الادب والبجاحة .. والفلوس الى تخش عليهم انساها يازعيم ... كل سنة وانت طيب .. الكلمة المشهورة اصل ماينفعش نرجع فلوس (تكون اصلا بقالك ربع ساعة دافعهم ) الا بموافقة خطية من صاااااااااااااب المال .. الاستاذ جلال ..!! دا الفلوس اصلا لسا متقديتش في دفاتر ..



الشكوى لا تسمع ولا قيمة لها .. الا بالزن وقلة الادب .. وعاوزة صبر ..



المجمل :: لو فاضي للمشاكل والقرف والضغط العصبي والنفسي وعدم الاستقرار في ايام الدراسة .. ملكش الا مودرن سكون اعصمت عصمت عربي ولغات هي الحل ..!!



كما وصل لنا عبر الايميل ...

إرسال تعليق

 
Top